Kismama ... és a K-betűs mumusok

Él a közhiedelemben egy tévhit, hogy puffasztó ételek nem kerülhetnek a szoptató anya asztalára, mert gondot okoznak a kisbabánál. Ezek az ételek attól okoznak puffadást és gázokat a felnőtt szervezetében, hogy a belekben a rostok emésztése során gázok szabadulnak fel. Ezek azonban nem mennek át az anyatejbe és nem okoznak semmi problémát a kisbaba beleiben. Ugyanígy a savas ételek, italok sem savanyítják meg a tejet.

Az erős illatú ételek (pl. fokhagyma, fűszerek, banán, menta, alkohol, brokkoli, stb.) íze átjut az anyatejbe, és néhány kisbaba tiltakozhat ellene. Ilyenkor ezeket az ételeket érdemes csökkenteni vagy elkerülni. Jó azt is tudni, hogy közvetlenül fogyasztásuk után kb. 1 órára van szükség, hogy az anyatejben megjelenjen és kb. 2 óra múlva már elkezdenek kiürülni. Ebből látszik, hogy az anyatej és a magzatvíz(!) is milyen hihetetlen ízkavalkáddal örvendezteti meg a kisbabát, így ő már fogantatásától kezdve folyamatosan ismerkedik az édesanya ízvilágával, a családi asztallal. Ha majd elkezd szilárd ételeket fogyasztani, nem lesz számára szokatlan és boldogan fog részt venni a közös családi étkezéseken.

Karfiol vagy brokkoli?

Hadd meséljem el kedvenc felfedezésemet: Magyarországon a néphagyomány szerint szoptatós anyának a K-betűs ételektől javasolt tartózkodni, így a karfiol helyett a brokkoli ajánlott. Német nyelvterületen pedig a brokkolitól óvják az anyákat. Nem érdekes?

Nézzük csak, mit tud az egyik és mit a másik!

Sárgarépa, Zöldség, Brokkoli, Élelmiszer, Vitaminok

A brokkoli (Brassica oleracea convar. botrytis var. italica) a vadkáposzta (Brassica oleracea) egy termesztett változata.
Közeli rokona a karfiol és a fejes káposzta.

A brokkoli sok vitamint tartalmaz, leginkább béta-karotint (pro-A), folsavat (B9) és aszkorbinsavat (C), de jelentős a tiamin (B1), riboflavin (B2), niacin (B3), kalcium, és vastartalma is. Fontos szerepe van a rákmegelőző étrendben.

A karfiol (Brassica oleracea convar. botrytis var. botrytis) a vadkáposzta (Brassica oleracea) egy termesztett változata. Magas C-vitamin tartalmát (60 mg/100 g) mélyhűtött állapotában is megőrzi. Ásványi sókban is gazdag. (Forrás: www.wikipedia.hu). 

Karfiol, Zöldség, Élelmiszer, Vitaminok

Láthatjuk, hogy mindkettő ugyanannak a növénynek egy nemesített változata. Több zöldséget, gyümölcsöt most nem fogok boncolgatni.

Egyél azt, ami jól esik, és figyeld magad és a babádat. A lényeg az, hogy neked/nálatok melyik étel milyen hatást vált ki. Az anyatejen keresztül nem jutnak át azok a rostok, amik a puffadást okozzák az emésztőrendszerünkben, így biztos, hogy a kisbaba a szoptatás során, ezeket nem fogja megkapni.

Zöldség, Egészséges Táplálkozás, Főzés, Élelmiszer

Ha úgy érzed, hogy valamilyen összefüggés van az étkezésed a baba kényelmetlensége között, akkor másfelől kell a kérdést megközelíteni - vagy azt megfigyelni, hogy a baba mit üzen és közben megfigyelni azt, hogy lehet, hogy az ételnek valamelyik aprócska összetevője az, ami jelentkezik - pl. fokhagyma, köménymag, de erre nincs konzerv-válasz. Neked kell megtalálni. Ha nem megy, kérj segítséget!

Jó kutatást és bízz a megérzéseidben!

Csomóné Lindmayer Katalin
2020.06.01

Kapcsolódó bejegyzések

Kismama és a Nagyböjt

Kismama és az alkohol, kávé